Vrijstelling bijtelling vervalt

Aanvulling op 1 september 2013

Onderstaand beleidsvoornemen heeft vooralsnog geen doorgang gevonden. Nog steeds kunt u met weinig prive-gebruik vrijstelling van de bijtelling van uw leaseauto krijgen. Als u minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt en u kunt dit bewijzen, dan heeft u recht op vrijstelling. U dient hiervoor wel de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ te gebruiken. Overigens is het wel zo dat er een uitermate zorgvuldige rittenadministratie wordt verlangd.

Plannen om vrijstelling bijtelling leaseauto te laten vervallen

Recent is een begrotingsakkoord 2013 overeengekomen met majeure bezuinigingen voor Nederland. Een van de bezuinigingen is dat er geen vrijstelling van de fiscale bijtelling van een leaseauto meer wordt geboden. Nu is het zo dat als een werknemer een leaseauto alleen zakelijk gebruikt, geen extra belasting hoeft te betalen. Dat is ook logisch, want de werknemer heeft ook geen privégebruik (tot maximaal 500 kilometer per jaar) of enig genot van de auto.

Leaseauto betekent in alle gevallen fiscale bijtelling

Maar nu wil de overheid dit veranderen. Ook al gebruikt de werknemer de leaseauto enkel voor zakelijke doeleinden en niet privé, in alle gevallen wordt het door de werkgever ter beschikking stellen van een auto aan de werknemer gezien als een beloning die belast moet worden. Er geldt dus altijd een fiscale bijtelling voor een leaseauto. Achterliggende argumentatie zal ongetwijfeld zijn dat het woon- werkverkeer binnenkort niet meer als zakelijk wordt gezien, maar als privé vervoer. De kilometervergoeding voor woon- werkverkeer wordt namelijk ook belast. Hetzelfde gaat vanuit die redenatie dan gelden voor een leaseauto; wordt deze ingezet voor woon- werkverkeer, hetgeen binnenkort als privé wordt aangemerkt, dan wordt dit belast.

Naar verwachting worden de wijzigingen per 1 oktober 2012 ingevoerd. Het is nog onduidelijk of en wat dit voor lopende leasecontracten betekent. De Telegraaf meldt dat de ‘verklaring geen privégebruik’ voor leaserijders wordt afgeschaft. Dit impliceert dat alle leaserijders vanaf 1 januari 2013 bijtelling moeten betalen, en dat er geen overgangsregeling aan de orde is. Maar wat te doen als een werknemer daarna een leaseauto wil nemen of krijgt en geen fiscale bijtelling wil hebben? En hoe zit het voor werknemers die een vast budget voor reizen krijgen? Er is nog veel onduidelijk. De komende maanden zullen zaken duidelijker worden, wij houden u op de hoogte.

Gevonden op:

  • leaseauto bijtelling
  • leaseauto
  • geen bijtelling leaseauto
  • lease auto zonder bijtelling
  • vrijstelling bijtelling leaseauto
  • bezuinigingen leaseauto
  • leaseauto zonder bijtelling
  • overgangsregeling bijtelling leaseauto
  • vrijstelling bijtelling vervalt
  • vrijstelling bijtelling
Posted in Algemeen
14 Comments » for Vrijstelling bijtelling vervalt
  1. Joep Meijer says:

    Voor wie gaat deze bijtelling gelden? Alleen voor de personenauto’s of ook voor de bestelbusjes? Dat is namelijk nergens duidelijk te vinden.

  2. R. van den Berg says:

    Er wordt vermeld in de tekst dat er voor lopende leasecontracten ongetwijfeld niets veranderd. ik rijdt sinds kort een opel corsa puur zakelijk (woon/werk en zakelijke ritten) verder niks prive. is het dus voor mij zeker dat ik vrijgesteld wordt van bijtelling tot mijn contract verloopt?

  3. Redactie says:

    Bedankt voor uw vraag. Bij nader inzien vragen ook wij ons steeds meer af of er voor leaserijders met een lopend leasecontract niets wijzigt. De Telegraaf meldt op 10 mei jl. dat de ‘verklaring geen privégebruik’ voor leaserijders geheel wordt afgeschaft. Dit impliceert dat er voor leaserijders dus alles verandert! Overigens zijn de uitwerkingen van alle bezuinigigingen nu nog volstrekt onduidelijk, dus het kan nog alle kanten opgaan.

  4. W. Hoogeveen says:

    Straks wil geen bouwvakker meer een bus van ze zaak en geen werkgever voelt er iets voor om de berijder van de bus dmv van een vergoeding “schadeloos” stellen. De kosten hiervan kunnen niet door (onder)aannemers doorberekend worden.
    Tel daar bij op de 2% btw verhoging en de gehele bouw komt tot stilstand. De kosten rijzen de pan uit met het gevolg dat op termijn de bouwkosten van een woning gaan stijgen en er weer minder mensen in de gelegenheid gesteld worden om een eigen woning te kopen. En van de banken hoef je helemaal niets verwachten. Er wordt steeds gesproken over lease auto’s. Als het bedrijf zelf eigenaar is van bedrijfsbussen, geldt dan ook een bijtelling?

  5. mj8 says:

    Das dan lekker allemaal……
    Dan werk je je een slag in het rond voor een redelijk loon .
    krijg je die kosten er ook nog ongevraagt bij ….
    Ik kan wel stoppen met werken dan …T,is nu al geen vetpot.
    met de kosten van de leas er bijop doet me mooi ff de das om..
    Ik ga wel net als die parasieten die niet “willen”werken de hand op houden en lekker uitslapen ..
    Ben er gewoon raar van …….
    Hopen dat ze gaan inzien dat die niet gaat werken ….
    mj8

  6. chris says:

    als dat per 01-01-13 ingaat dan vrees ik dat de hele leasemarkt in elkaar zakt. Mensen die zakelijk een A4/ BMW 5 serie ed rijden hebben geen trek in bijtelling over zon auto. Is echt niet normaal deze zogenaamde bezuinigingen, De overheid legt haar eigen probleem bij werkend nederland neer, met alle gevolgen die nog zullen komen.

  7. Consument says:

    Joepiedepoepie! Den Haag zorgt voor een ineenstorting van de economie. We kunnen straks met zijn allen de bijstand in gaan, want dit levert veel meer op dan dat je goud geld moet betalen om te MOGEN werken!!!

    Het ESM wordt er ook nog eens lekker doorgedrukt. Hoor je niemand over. Moet je eens zien hoe de bezuinigingen van 2014 uit gaan vallen omdat we miljarden extra onvoorwaardelijk en onherroepen binnen een week moeten gaan ophoesten…. (KUCH)

    Joepiedepoepie! Ik denk dat ik maar met mijn gezin ga emigreren of zo. Europa wordt één groot wespennest (Er zijn al bijna geen bijen meer)

    O nog één ding: Denk je dat ze aan de wachtgeldregeling gaan sleutelen? TUURLIJK NIET!!!

  8. Jan says:

    De maatregel schiet eenvoudigweg zijn doel voorbij. Iedereen die recht heeft op een lease-auto via zijn werkgever, zal deze OF niet meer accepteren, OF in geld om laten zetten, en/of een eigen auto gaan kopen. Dit betekent dat er veel meer 2e hands auto’s verkocht gaan worden. Deze zijn weer milieu onvriendelijker, en zo creëren we weer een ander probleem…
    Doordat een groot deel van werkend Nederland deze bijtelling niet wil en zal betalen, zullen er ook nog eens minder lease-auto’s komen; ergo, minder inkomsten voor de overheid. Werkgevers zitten hier ook niet op te wachten ten tijden van crisis, iedereen moet alle zeilen bijzetten en dergelijke maatregelen zijn slecht voor de werksfeer en de productiviteit en leveren werkgevers veel werk op.

    Kortom, niemand wordt er uiteindelijk beter van…

    Iedereen begrijpt dat er iets moet gebeuren, maar dit gaat echt te ver. Verplicht gewoon iedereen die een uitkering trekt om vrijwilligerswerk te gaan doen als ze geen betaalde baan kunnen krijgen. Er is op zoveel plaatsen hulp nodig, dan maken die zich nuttig en hoeven we ook niet overal te bezuinigen.

    September zijn er echter weer verkiezingen, hopelijk zitten daar nog wat verstandige mensen.

  9. pfff says:

    “Mensen die zakelijk een A4/ BMW 5 serie ed rijden hebben geen trek in bijtelling over zon auto.”

    Dan moeten die mensen zichzelf eens af gaan vragen of ze het normaal gesproken wel zouden kunnen betalen om in zo’n auto te rijden. Als dat normaal niet het geval is waarom moet de overheid hun dan in staat stellen dat wel te doen?

  10. hans says:

    Wat een kromme gedachte van de overheid! Van mijn werkgever mag ik in een afgetrapte leaseauto rondrijden in een sedan uitvoering. Met twee jonge kinderen is dat qua ruimte geen luxe en heb ik ook geen zin om een volledige bijtelling van 25% te betalen voor een vier jaar oude auto… Nu heb ik zelf een dure privéauto aangeschaft en houd ik de kilometerregistratie bij. Heb ik straks én een afgetrapte leaseauto waar ik net eens een kinderwagen in kwijt kan en kan ik mijn privéauto ook weer gaan verkopen…

    Bedankt!

  11. marion says:

    Hoezo woon werkverkeer belasten? Ik werk in een buitendienstfunctie en werk gemiddeld twee dagen thuis (of een daarvan op kantoor in Voorburg) Als ik van huis rij naar mijn klanten wordt dat straks gezien als woon werkverkeer. Ik wil beste betalen voor mijn leaseauto, maar dan wil ik deze ook wel zelf uitzoeken. Waarom betaal ik nog steeds 25% van de catalogusprijs ook al is de auto inmiddels drie ajar oud? Zou eerlijker zijn om de bijtelling van de economische waarde te moeten betalen. Kortom de hardwerkende verkopers worden keihard geraakt in de portemonnee

  12. Tl1000 says:

    Da,s weer lekker van de overheid. Heb sinds 2009 een lease auto in de 25 %. Catagorie daar destijds geen redelijke europesche middenklasser in de 20% beschikbaar was. Mijn collega’s welke sinds 2011 een auto leasen hebben vol opkeuze. Heb dusin 2011 prive een belasting vrije diesel gekocht en rijdt sinds 2012 niet meer privemet mijn lease auto. Nu wordt ik dus verplicht om vanaf 2013 weer prive te gaan rijden en mijn net nieuwe auto met verlies te gaan verkopen?? Kan ik misschien mijn auto van een rittenadministratie kastje laten voorzien en deze op mijn woonadres parkeren? Ik gebruik deze dan alleen voor zakelijke ritten en woon werk ritten met mijn prive auto? Wie weet of de belastingdienst dit accepteert. Mvg, Jeroen

  13. VAVDZ says:

    Intussen is het bijna september en staan de verkiezingen voor de deur. De wijzigingen van juli 2012 zijn dan nog niet officieel maar voor leasrijders gaat er zeker wat veranderen in de bijtelling.

    Voor berijders die tussen nu en februari 2013 aan een andere auto toe zijn:
    Per 1 januari 2013 worden wederom de CO2 normen van de bijtellingscategorieen aangescherpt. De beschikbare auto’s in de 14% categorie en de 20% categorie verminderen. Dit is dus opletten geblazen als je tegen het eind van het jaar of aan het begin van 2013 aan een andere auto toe bent.

    Bijtelling voor 500km verklaringshouders

    Wat doet de bijtelling in 2013 voor alle 500km verklaringhouders:
    Het is bijna onmogelijk om in het nieuwe regime te voldoen aan het maximum van 500 kilometer voor de 500 km verklaringhouders. Voor hen is er daarom een overgangsregeling gepubliceerd. Deze heeft wat vragen opgeroepen. Wat moet je nu precies betalen aan bijtelling in 2013.

    Vereniging Auto van de Zaak verzamelt actuele informatie over bijtelling, rechtstreeks uit Den Haag, en deelt dit gratis via http://www.bijtellingalert.nl/ met het bijtellingalert.

  14. Jan says:

    Als je dan toch moet betalen begin dan een koeriersbedrijfje die je s´nachts door je vrouw laat runnen.
    Dan kan je partner s´nachts bezorgen de diesel wordt toch betaald door de baas overdag.
    Zo goedkoop huur je nergens een busje.

1 Pings/Trackbacks for "Vrijstelling bijtelling vervalt"
  1. […] verandert er ook iets voor leaserijders; het is niet meer mogelijk om een leaseauto te rijden zonder fiscale bijtelling. Nu kan nog een uitzondering worden verkregen als kan worden aangetoond dat er geen prive-gebruik […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*